Swedish-speakers? Svensktalande?

Hi, I live in Swedish speaking Åland and wonder if there are more Swedish speakers around? Message below in Swedish :slight_smile:

Hej eventuella svenskar eller finländare? Finns det någon mer än jag på forumet med svenska som modersmål? Det borde vara lättare att diskutera vissa saker med någon med samma språk och kulturella kunskap. De flesta personer i många engelsk-talandes listor säger mig ganska lite, och det känns som att man måste ändra lite på både bokstavs- och fonetiska system för att de ska passa svenska språket?

/Christian

I’ll answer christian in Swedish.

Hej Christian. Jag talar Svenska, men det är inte mitt modersmål. För mig är det en stor möjlighet att tala om dessa techniker.

Det är ju ganska bra att kunna “låna” P-A-O av andra på de ställen man själv har svårt att komma på bra bilder. Tyvärr är det ofta ganska svårt från engelska listor då många av deras “kändisar” är okända för mig…och många av handlingarna är så nyanserade att de blir svåra att översätta bra, och ändå inte får samma bokstavs/ljudkombination på svenska.

Hur kommer det sig att du kan svenska? Inte det vanligaste att studera för en holländare :slight_smile:

Å andra sidan är ju holländska och svenska ganska likt, med lite tyska, engelska och svenska i bagaget förstår man skriven holländska ganska bra tycker jag…

/Christan

If you would like, I could create a Swedish section in the non-English section. :slight_smile:

If you would like a Swedish section, I’d just need a Swedish translation of the following:

“Memory Techniques in Swedish
This section of the forum is for discussing memory techniques in Swedish”

Why not :slight_smile:

“Minnesteknik på svenska
Denna del av forumet är till för att diskutera minnesteknik på svenska”

Christian

(In Swedish the word Swedish is not with an capital S , neither the noun nor the adjective :slight_smile: )

Hi Josh,
I’ll become a member of the Swedish subforum.

Hej Christian,
Min ex flickvän är svensk. Därför kommer det att jag kan tala svenska.
Och det finns ingen anledning mer att prata svenska. Tills nu.

Det är bäst att skapa din egen lista. Du behöver ju känna din kändisar :slight_smile:
Är det så svårt att hitta en hundra kända svenska personer?

Here it is:
https://artofmemory.com/forums/f687

To start a thread, just click the “New Topic” button.

I’ve also enabled Swedish as a site language, so you can go into your user settings and set your language to Swedish. Most of the interface will not display in Swedish yet, but I will setup the rest of the translation feature when I’m able.

Välkommen till forumet Christian! Det är nog lite som Kinma säger, det bästa är att skapa sin egna lista (även om man naturligtvis kan hämta inspiration från andra). :slight_smile:

Ja det var mest inspiration jag tänkte på. Vissa kombinationer har jag svårare att automatiskt “se” ordet på så då tänkte jag kolla vem andra har på samma ljudkombosar. Och sen är det ju alltid kul att prata svenska :slight_smile:

Det är sant!

Thanks Josh!

Hej!

Jag är ny forumet och ny när det handlar om mnemotekniker. Jag är en Holländare som bor i Sverige sedan knappt två år. Gärna skulle jag vilja ha hjälp med mitt problem, vilket jag också har lagt på det vanliga forumet.
Jag behöver lära mycket om management- och affärs (business) böcker.

Har ni några tips för att lära den sorts informationen?

Tack!

Vad menar du att du behöver lära dig? Är det ord, fakta, metoder, siffror, vad? Lära sig en hel bok ordagrant är inte värt besväret, men om du menar att du vill lära dig vissa nyckelbegrepp eller ordningar på steg i metoder eller liknande så går det ju utmärkt med minnespalats.

Tänkte bara skriva här för att säga att jag går in stundoms, men min aktivitetsnivå på forumet är väl rätt varierad.

Har dock inget att tilläga om fonetiska system eftersom jag själv inte använder något sådant utan instämmer med Florian och Kinma. Om du ändå vill utveckla något misstänker jag att bokstavsfrekvens är relevant att kolla på i förväg eftersom att det antagligen är det som gör det svårt att använda system anpassade för engelska direkt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokstavsfrekvens).

Halloj! Jag har precis registrerat mig så det är väl dags för att säga hej här med! Jag studerar biologi vid su (år fem) och försöker hitta användningsområden för “100 listan” i vardagen, för mina studier och för snabbmemorering. Om ni har några tipps på intressanta grupper här får ni gärna säga till!

/Phaedrus

Hej och välkommen :slight_smile:

Halloj,

Jag bor i stockholm ! :slight_smile: och självklart talar jag svenska

//H.

Hej! Är inte helt säker på hur aktivt detta forum är, men välkommen in i värmen! Av ren nyfikenhet -hur kommer det sig att du är intresserad av minnestekniker?

Hej,

Efter jag har läst följande : http://lifehacker.com/5897708/how-to-train-your-brain-and-boost-your-memory-like-a-usa-memory-champion

Startade jag att läsa böcker.

Finns det något forum som är mer aktivt ?

Tja, aktiv och aktiv, jag läser iaf här ibland…:slight_smile:

Jag har numera en hyfsat automatiserad PAO som jag mest använder för att det är kul och i övrigt använder jag minnestekniker för att lära skolelever att minnas saker.