Is there a way to read books in English by mentalizing my main language (Portuguese)?

In my book collection, I have over 1000 e-books, most of them in English. Is there any way to read them and understand their content without getting mentally tired?

When I try to read and keep using that mental voice (subvocation), I suddenly feel tired and this tiredness doesn’t stop until I stop reading.

For example:

If you have a text in the book that says:
“Now in this chapter you will start some basic principles so that you can start programming in Assembly.”

In my mind using subvocation I start using my primary language:

"Agora, neste capítulo, você iniciará alguns princípios básicos para que possa começar a programar em Assembly.

But apparently this method tires me a lot, even though I haven’t been reading the book for a long time, maybe it is due to my lack of knowledge of many English terms in which they appear in the books.

O ato de mentalizar a sua linguagem primária ao ler textos em outros idiomas é um ato de tentar traduzir o tempo inteiro aquilo que se lê, então você acaba gastando energia extra no processo. Isso também acontecia comigo quando eu estava aprendendo inglês e só melhorou quando eu conquistei um nível mais avançado.

O ideal é que você aprenda o suficiente para que o processo de leitura se torne natural e fluido.

Depois de um tempo, você começa a ler sem precisar traduzir conscientemente, como se fosse a sua linguagem materna e devido a isso, talvez não exista um método rápido para solucionar esse “problema”.

Dito isto, uma coisa que agiliza o processo é o ato de mergulhar na linguagem que você quer aprender, forçando a sua mente a pensar em inglês, como um hábito diário. Além disso, assistir séries e filmes com áudio original também é um fator importante. Tudo isto vai fazer com que você leia sem se cansar, pq não terá mais a necessidade de traduzir.

Espero ter entendido corretamente a sua pergunta. Tmj

2 Likes

You have to be able to think in the language of the book; not translate the book into another language. Simple. If you cannot do that, you need to be better at the language.

1 Like

Tmj.

Okay, I’ll try to focus on learning terms and grammar.

I completely agree with SupaTurk.
You obviously need to find out yourself what suits you and your learning style best, I can only speak for myself when I say that I’ve learned to understand three foreign languages mainly by reading, in the beginning mainly fiction but later also non-fiction books. Yes, I’m of that generation who were not born with smartphones or Internet :slight_smile:, hence only books, magazines and newspapers were available.
Obviously only reading won’t make you able to speak, but for more or less fluent understanding it might be enough.